26 فوریه 2024- یک متاآنالیز اخیر که در ژورنال Diabetes Therapy منتشر شده است، ایمنی و اثربخشی مقایسه ای تیرزپاتید را در آسیایی ها و غیرآسیایی های مبتلا به دیابت نوع 2 (T2DM) روشن کرده است.

دکتر جیان جون دونگ و همکارانش از دانشگاه شاندونگ در چین، نشان دادند که تیرزپاتید که یک داروی جدید برای درمان دیابت است در آسیایی‌ها و غیرآسیایی‌ها کارایی متفاوتی دارد. آنها دریافتند که تیرزپاتید در تنظیم سطح قند خون در بیماران غیرآسیایی در مقایسه با بیماران آسیایی کارآیی بیشتری نشان می دهد در حالی که وزن بدن را در بین بیماران آسیایی در مقایسه با بیماران غیرآسیایی بیشتر کاهش می دهد.

در مورد عوارض جانبی، بیماران آسیایی در مقایسه با بیماران غیرآسیایی که همان دوز را دریافت می کردند، بروز بیشتری از عوارض جانبی گوارشی را نشان دادند. برعکس، بیماران غیرآسیایی در مقایسه با بیماران آسیایی، بروز اختلالات تغذیه ای و متابولیک بیشتری را نشان دادند.

محققان گزارش دادند: «آسیایی‌ها بیشتر احتمال دارد عوارض گوارشی و کاهش وزن را تجربه کنند، در حالی که غیرآسیایی‌ها کنترل بهتر قند خون و اختلالات تغذیه‌ای و متابولیک بیشتری دارند».

در سال های اخیر افزایشی در بروز دیابت نوع 2 (T2DM) وجود داشته است و تفاوتهایی در مکانیسم های پاتوفیزیولوژیکی بین آسیایی ها و غیر آسیایی ها کشف شده است. بیماران آسیایی بیش از نیمی از جمعیت بیماران مبتلا به دیابت نو ع 2 را در جهان تشکیل می دهند.

تیرزپاتید، یک درمان جدید است که به عنوان آگونیست دوگانه گیرنده های GIP وGLP-1 عمل می کند. دستورالعمل های سال 2023 که توسط انجمن دیابت آمریکا صادر شده است، از tirzepatide به عنوان یک گزینه درمانی مطلوب برای بیماران مبتلا به چاقی و T2DM حمایت می کند. با این حال، هیچ وضوحی در مورد ایمنی و اثربخشی تیرزپاتید در بیماران آسیایی یا غیرآسیایی مبتلا به T2DM وجود ندارد.

با توجه به پیشینه فوق، تیم تحقیقاتی با توجه به ناهمگونی قابل توجه مشاهده شده بین آسیایی ها و غیرآسیایی ها از نظر سن شروع،BMI  و توزیع چربی، با هدف ارائه شواهدی در مورد ایمنی و اثربخشی متفاوت تیرزپاتید با فرمولاسیون های دوز مختلف برای بیماران دیابتی نوع 2، به دنبال تفاوت های احتمالی در ایمنی و اثربخشی این دارو در آسیایی ها بودند. در چارچوب این مطالعه، جمعیت آسیایی متشکل از بیمارانی از چین، ژاپن، کره جنوبی و هند بود.

برای این منظور، محققان یک جستجو در مطالعات منتشر شده در پایگاه‌های داده آنلاین برای مطالعات بالینی تیرزپاتید برای دیابت نوع 2 انجام دادند. دو نویسنده به طور مستقل فرآیند استخراج داده ها را انجام دادند.

این مرور سیستماتیک و متاآنالیز شامل 2118 بیمار مبتلا به T2DM از 6 مطالعه، با دوزهای تیرزپاتید در محدوده 5 تا 15 میلی گرم به صورت زیر جلدی یک بار در هفته بود.

بر اساس تحقیقات انجام شده، محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

 در مقایسه با گروه شاهد/دارونما، تیرزپاتید در کاهش قند خون ناشتا (FBG) در غیرآسیایی ها موثرتر از آسیایی ها بود و 10 میلی گرم به جای 15 میلی گرم دوز بهینه برای کاهش FBG بود.

 این دارو در غیرآسیایی ها در بهبود هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) موثرتر از آسیایی ها بود.

 این داروها در کاهش وزن بدن و کاهش وزن ≥ 5% در آسیایی ها به طور قابل توجهی موثرتر از غیرآسیایی ها بود.

 از نظر عوارض جانبی، بروز عوارض گوارشی در آسیایی ها بیشتر از غیرآسیایی ها در همان دوز بود، در حالی که بروز اختلالات متابولیک و تغذیه ای در غیرآسیایی ها بیشتر از آسیایی ها بود.

محققان نتیجه گیری کردند که "این مقاله به دانش رو به رشدی افزوده شد که نشان دهنده ی پاسخ های متفاوت آسیایی ها و غیرآسیایی ها به داروهای ضد دیابت است. چنین مطالعاتی در صورت تایید توسط گروه های دیگر، می تواند راه را برای درمان دقیق چاقی و دیابت که به سرعت در سطح آسیا در حال افزایش هستند، هموار کند".

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/tirzepatide-novel-agent-for-treating-type-2-diabetes-has-different-efficacy-in-asians-and-non-asians-study-125010